(Groot) X10851 - 210067.jpg
Vereniging
Unitas S.R.

Lees meer over onze vereniging, onze sociëteit en hoe het is om lid te zijn.

7cc07e76-889f-4c32-9c7e-8e481cf8cf76.jpg

Over Unitas Studiosorum Rheno-Traiectina

Unitas S.R. kent een structuur met verschillende verbanden. Met jouw jaargenoten vorm je na de introductieperiode een ongemengde jaarclub. Dit is een groep van 8 tot 14 personen waar jij aansluiting bij vindt. Deze groep vrienden vormt jouw basis binnen Unitas S.R, waarmee je samen elke dinsdag eet, borrels/feesten meepakt op de Sociëteit, studeert in de Universiteitsbibliotheek en op clubvakantie gaat. Met jouw jaarclub kom je ook in een verticale terecht: ieder jaar sluit er één jaarclub per verticale aan waarmee zij goed klikken waardoor het verticale verband groeit en de leden zo samen kunnen genieten van allerlei activiteiten. Naast jaarclubs en verticalen organiseren ook verbanden als commissies, disputen en (studie-)subverenigingen activiteiten. Van toneelvoorstellingen, skireizen, maatschappelijke activiteiten, culturele reizen en hockeytoernooien tot bedrijvendiners met oud-leden. De diversiteit aan verbanden zorgt dus voor een breed scala aan kroegactiviteiten.
​
Op Unitas S.R. zijn wij trots op onze geschiedenis, en een aantal mores en tradities houden we dan ook nog altijd hoog in het vaandel. Zo komen onze mannelijke leden, net als 100 jaar geleden, bij de formele activiteiten nog steeds jas-das op de kroeg en worden er doorgaans studentikoze liederen gezongen met elk hun eigen verhaal.

Over Unitas S.R.
Wapen USR.png

Leer meer over onze verbanden

ce195df2-5b3b-468c-a992-8eb719180c3d.jpg

Jaarclubs

Subs USBC.jpeg

Subverenigingen

Geno.jpg

Disputen

e5f34624-a8e3-4a2c-9b24-1fad638a7155.jpg

Verticalen

Clique.jpeg

Commissies

Hoekhuys foto (1).JPG

Huizen

Sociëteit

Sinds de oprichting op 21 november 1911 heeft de vereniging haar eigen pand waar leden dagelijks komen voor gezelligheid, feesten, activiteiten en vergaderingen. Sinds 1919 is de sociëteit gevestigd op het Lucasbolwerk en draagt zij de naam ‘Symposion’.
​
Symposion is vijf dagen per week tot in de vroege uurtjes geopend voor de leden. De Joosbar, de bar op de begane grond, bijt de spits af en knalt dagelijks om 17:00 uur de eerste hitjes uit de speakers. Natuurlijk kunnen leden vervolgens ook blijven eten in onze Eetzaal, waarnaar ze zich naar de Hijweege kunnen begeven, een traditionele borrelzaal waar geen muziek wordt gedraaid maar waar tradities als ‘rondje bar’ gelden terwijl verenigingsliederen ten gehore worden gebracht. Ook al draagt de grootste zaal de naam ‘Eetaal’ is deze zaal zeker niet alleen bedoeld om te eten. Doordat de zaal geluidsdicht is, is deze ideaal voor grote feesten. Wanneer er een verenigingsbrede activiteit wordt georganiseerd, vindt deze veelal plaats in deze zaal. Ook bij de open feesten die vanuit Unitas S.R. worden georganiseerd gaan in de Eetzaal de voetjes van de vloer. Verder worden kleinere ruimtes (vergaderruimtes, bestuurskantoren, barren) verhuurd aan de vele subgroeperingen die Unitas S.R. rijk is. Zo kunnen ook kleinere groeperingen, zoals disputen en subverenigingen samenkomen om te vergaderen en met elkaar een onvergetelijke avond beleven.

De avonden op Symposion kennen geen sluitingstijd, de naborrel wordt namelijk pas aangekondigd zodra er nog maximaal tien leden aanwezig zijn. Zo is iedereen verzekerd van een hele avond, nacht en af en toe een ochtend aan vertier.

​

Tijdens de gehele zomer geven we rondleidingen door ons pand voor (aankomend) studenten om de Sociëteit van binnen te bekijken. Meedoen? Houd de instagrampagina in de gaten voor updates rondom de rondleidingen.

Oude Foto's - Het Symposion, 7e Lustrum
Sociëteit

Bekijk onze VR-tour

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_15b6.jpg
VR-tour
Oude Foto's - senaat 66-67.jpg

Studie

Waar we onze leden de vrijblijvende mogelijkheden bieden voor een onvergetelijke studententijd, is studeren en studiepunten binnenhalen natuurlijk het belangrijkst. Bij Unitas S.R. wordt hier dan ook op verschillende manieren rekening mee gehouden.

Unitas S.R. bevat studiesubverenigingen voor verschillende faculteiten. Door deze studiesubs worden bijvoorbeeld symposia en netwerkborrels georganiseerd om extra kennis op te doen en via-via een stageplek te vinden. Daarnaast kunnen oudere leden van dezelfde studie als voorbeeld dienen voor jongere leden. Zij worden zo gemotiveerd om naast een actief lidmaatschap, actief bezig te zijn met hun studie.

Om onze leden voor hun studie nog op een andere manier te motiveren en stimuleren hebben wij een commissie die hulp biedt bij het halen van het BSA van de eerstejaars door middel van het koppelen van een eerstejaars aan ouderejaarsleden. Daarnaast organiseert deze commissie lezingen en bedrijvendiners die leden helpen bij het behalen van hun studie.

Studie
Bestuur

Bestuur

Unitas S.R. wordt bestuurd door een tienkoppig Senaat dat zich vijf dagen per week full-time bezig houdt met het besturen van de vereniging op alle organisatorische-, financiële en sociëteitsgebonden vlakken. De Senaat vertegenwoordigt de vereniging naar buiten toe en onderhoudt nauw contact met de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht, de gemeente en onze (oud-)leden. De functieomschrijvingen van de Senaat zijn heel divers. Gezegd kan worden dat het bestuur betrokken is bij alles wat er op verenigingsgebied gebeurt. Van het aansturen van commissies, het maken van verenigingsbrede begrotingen, het bijhouden van sociale (externe) contacten, aqcuisitie, inkoop en het beheren van onze panden tot het runnen van de kroeg.

Rector – Mej. S.A.C. Crezee
Woordvoerder, vertegenwoordiger, langlopende contracten, oud-leden, statuten & wetten en voorzitten vergaderingen.
​​​
Pro-rector – Dhr. C.P. van der Pol
Veiligheid, sleutelbeheer en groot onderhoud, gemeente politiek, vergunningen en buren.
​​​
Quaestor I – Dhr. B.A.C. Bontje
Crediteuren, begroting/afrekening en financieel beleid.
ab Actis – Mej. A.D. Talhout
Externe contacten en vertegenwoordigingen, verenigingsagenda, post in/uit, promotie en beurzen.
Bavarius – Dhr. T.R. van Lieshout

Sociëteit, praktische zaken verhuur, klein onderhoud, vrijwilligers en de barren.
Quaestor II – Mej. E.E. van Deurzen
Geld Sociëteit, systeembeheer,  verzenden facturen, prijsbepaling waren sociëteit en passysteem.
Vice-ab Actis – Dhr. T.C. Matthijsen
Begeleiding eerstejaars, subverenigingen en ledenbestand.
Vice-bavarius – Mej. F. van Ette
Eettafel, vrijwilligers en de barren.
Quaestor III – Mej. A.A. Mihai
Inboeken facturen, voorraadbeheer, drankverbruik en verzekeringen.
Acquisitor – Dhr. B.J.H. Vermelis
Acquisitie, debiteuren en alle zakelijke contacten.

WhatsApp Image 2021-05-28 at 12.02.06 (1