900+

Over Unitas Studiosorum

Rheno-Traiectina

Vereniging Unitas S.R.

Unitas S.R. kent een structuur met verschillende verbanden. Met jouw jaargenoten vorm je na de introductieperiode een ongemengde jaarclub. Dit is een groep van 8 tot 14 personen waar jij aansluiting bij vindt. Deze groep vrienden vormt jouw basis binnen Unitas S.R, waarmee je samen elke dinsdag eet, borrels/feesten meepakt op de Sociëteit, studeert in de Universiteitsbibliotheek, en op clubvakantie gaat. Met jouw jaarclub kom je ook in een verticale terecht: ieder jaar sluit er één jaarclub per verticale aan waarmee zij goed klikken waardoor het verticale verband groeit en de leden zo samen kunnen genieten van allerlei activiteiten. Naast jaarclubs en verticalen organiseren ook verbanden als commissies, (studie)subs en disputen activiteiten. Van toneelvoorstellingen, skireizen, maatschappelijke activiteiten, culturele reizen en hockeytoernooien tot bedrijvendiners met oud-leden. De diversiteit aan verbanden zorgt dus voor een breed scala aan kroegactiviteiten.

Op Unitas S.R. zijn wij trots op onze geschiedenis, en een aantal mores en tradities houden we dan ook nog altijd hoog in het vaandel. Zo komen onze mannelijke leden, net als 100 jaar geleden, bij de formele activiteiten nog steeds jas-das op de kroeg en worden er doorgaans studentikoze liederen gezongen met elk hun eigen verhaal.

Sociëteit

Sinds de oprichting op 21 november 1911 heeft de vereniging haar eigen pand waar leden dagelijks komen voor gezelligheid, feesten, activiteiten en vergaderingen. Sinds 1919 is de sociëteit gevestigd op het Lucasbolwerk en draagt zij de naam ‘Symposion’.

Symposion staat vijf dagen per week tot in de vroege uurtjes voor de leden open. De Joosbar bijt de spits af en knalt dagelijks om 17:00 uur de eerste hitjes uit de speakers. Natuurlijk kunnen leden vervolgens ook blijven eten in onze Eetzaal, waarnaar ze zich naar de Hijweege kunnen begeven, een traditionele borrelzaal waar geen muziek wordt gedraaid maar waar tradities als ‘rondje bar’ gelden terwijl verenigingsliederen ten gehore worden gebracht. Verder worden kleinere ruimtes (vergaderruimtes, bestuurskantoren, barren) verhuurd aan de vele subgroeperingen die Unitas S.R. rijk is. Tijdens de UIT kun je langskomen om een rondleiding binnen ons prachtige pand te krijgen! Kijk voor meer informatie hierover op onze UIT pagina: uit.usr.nl. De avonden op Symposion kennen geen sluitingstijd, de naborrel wordt namelijk pas aangekondigd zodra er nog maximaal tien leden aanwezig zijn.

Studie

Waar we onze leden de vrijblijvende mogelijkheden bieden voor een onvergetelijke studententijd, is studeren en studiepunten binnenhalen daarbij natuurlijk wel een voorwaarde. Bij Unitas S.R. wordt hier dan ook op verschillende manieren rekening mee gehouden.

Om onze leden bij hun studie te motiveren en stimuleren hebben wij een speciale carrièrecommissie die hulp biedt bij het halen van het BSA van de eerstejaars en een buddyprogramma heeft opgezet waarbij leden aan ouderejaars studenten gekoppeld kunnen worden om hulp te krijgen waar nodig.

Ook bevat Unitas S.R. studiesubverenigingen voor verschillende faculteiten. Door deze subs worden bijvoorbeeld symposia en netwerkborrels georganiseerd om extra kennis op te doen en via-via een stageplek te vinden.

Bestuur

Unitas S.R. wordt bestuurd door een tienkoppig Senaat dat zich vijf dagen per week full-time bezig houdt met het besturen van de vereniging op alle organisatorische-, financiële en sociëteitsgebonden vlakken. De Senaat vertegenwoordigt de vereniging naar buiten toe en onderhoudt nauw contact met de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht, de gemeente en onze (oud-)leden. De functieomschrijvingen van de Senaat zijn heel divers. Gezegd kan worden dat het bestuur betrokken is bij alles wat er op verenigingsgebied gebeurt. Van het aansturen van commissies, het maken van verenigingsbrede begrotingen, het bijhouden van sociale (externe) contacten, aqcuisitie, inkoop en het beheren van onze panden tot het runnen van de kroeg.

Rector – rector@usr.nl – G.R. de Wijer
Woordvoerder, vertegenwoordiger, verzekeringen, langlopende contracten, oud leden, statuten & wetten en voorzitten vergaderingen.

Pro-rector – prorector@usr.nl – K.C. Henning
Veiligheid, praktische zaken verhuur, sleutelbeheer en groot onderhoud, gemeente politiek, vergunningen en buren.

Quaestor I – quaestor1@usr.nl – K. Eeckhout
Crediteuren, systeembeheer, begroting/afrekening en financieel beleid.

Ab Actis – abactis@usr.nl – M. ten Pas
Externe contacten en vertegenwoordigingen, beurzen, verenigingsagenda, post in/uit.

Bavarius – bavarius@usr.nl – J.M. Looper
Sociëteit, vrijwilligers en de barren.

Quaestor II – quaestor2@usr.nl – W. van Kouterik
Geld Sociëteit, verzenden facturen, prijsbepaling waren sociëteit en passysteem.

Vice-ab actis – viceabactis@usr.nl – S.C. Schaap
Begeleiding eerstejaars, subverenigingen en ledenbestand.

Vice-bavarius – vicebavarius@usr.nl – R.T.A. Sträter
Eettafel, vrijwilligers en de barren.

Quaestor III – quaestor3@usr.nl – J.P. Keijer
Contant geld Sociëteit, inboeken facturen, voorraadbeheer, drankverbruik en passysteem.

Acquisitor – acquisitor@usr.nl  – J.L.A. Verhage
Acquisitie, debiteuren en alle zakelijke contacten.

Unitas Studiosorum Rheno-Traiectina

Adres: Lucasbolwerk 8, 3512EG Utrecht